FÖR ARRANGÖRER

Är du arrangör av en bokmässa, festival eller marknad? Här hittar du tips på hur ditt event blir så bra som möjligt – och låt oss gärna veta om du har fler råd.

Balansera författare och besökare

Naturligtvis vill du som arrangerar en mässa att så många som möjligt ska få en chans att ställa ut. Men här finns en fälla att gå i. Om du har för många utställare i förhållande till antalet besökare så kommer utställarna troligen tycka att det inte är värt att vara med. Även om alla utställare givetvis vill synas och tycker det är bra att synas så mycket som möjligt så vill de förstås sälja. För få besökare, eller för många utställare, gör att det inte säljs särskilt mycket.

Det är dock alltid en avvägningsfråga. Är mässan gratis eller väldigt billig så blir det inte lika viktigt att sälja, då kan det fungera som ett bra skyltfönster. Men kostar den mycket så behöver du som arrangör tänka på att inte ta in för många, alternativt jobba hårt på att öka antalet besökare.

Tänk på temperaturen

Det här kan vara svårt, men oftast blir det för varmt – och värme är svårare att skydda sig mot än kyla. Är det lite för svalt kan alla ha på mer kläder. Både besökare och utställare vill ha en behaglig temperatur. Om du planerar att ha det lite kyligare så glöm inte kommunicera.

Fler tips kommer.